Üretim planlama, baştan sona tüm operasyonel süreçle ilgili ayrıntılı adımlar ve yönergeler sağlayarak işletme sahiplerinin, girişimcilerin ve üreticilerin şirketleri üzerinde tam kontrol elde etmelerine yardımcı olur.
Herhangi bir işletmeyi yönetirken, sadece işçileri işe almaktan ve ekipman kiralamaktan veya satın almaktan daha fazlası vardır. Tüm bu hususları sadece üretim alanına yerleştirmek, ürünün belirtilen sürelerde en yüksek kalitede üretilmesini sağlamaz. Malzeme alımı, kalite kontrol incelemeleri, ürün talep tahmini, tedarik zinciri geliştirme ve diğer faktörler gibi dikkat edilmesi gereken çok sayıda önemli ayrıntı ve süreç vardır.
Üretim Planlama Nedir?
Üretim planlamayı, operasyonlarınızdaki her kaynağı nasıl yönetmeyi ve kontrol etmeyi planladığınızın bir yol haritası veya akış şeması olarak düşünebilirsiniz. Doğru kaynakları doğru zamanlarda süreçlere tahsis etmenize yardımcı olmak için tasarlanmıştır. Bu plan aynı zamanda riskleri değerlendirmenize, azaltmanıza ve şirketin yaşam döngüsü boyunca verimli operasyonlar oluşturmanıza yardımcı olmalıdır.
Üretim planı, operasyonlarınız için bir ölçüt belirlemenize de olanak tanır. Çıktıları izleyebilir, mevcut ve gelecekteki verimsizlikleri belirleyebilir ve süreçlerde herhangi bir ani değişiklik olduğunda operasyonları hemen ayarlayabilirsiniz.
Üretim Planlamanın Faydaları
Etkili bir üretim planı yapıldığında, talep tahmini, envanter kontrolü, ekipman kaynakları, çalışan mevcudiyeti, standart üretim adımları, ürün teslimatı ve risk faktörleri gibi üretim sürecinin çeşitli yönlerini kapsamalıdır. Her bir yön planlandığında, bu faydaları görebilirsiniz.
Üretim planlamanın faydalarına göz atın:
Daha Fazla Envanter
Kontrolü Sadece üretim süreçleri için gerekli olan ham maddeleri sipariş eder ve böylece israfı ve fazlalığı azaltırsınız. Ek olarak, talepteki artış ve azalışların üstesinden gelmek için siparişleri tamamlamak amacıyla gerekli olan devam eden (WIP) ve bitmiş ürün miktarını bilirsiniz.
İyileştirilmiş Süreç Akışı
Her süreç için hangi ekipmana ve işçiye ihtiyaç duyulacağına dair daha derin bir anlayışa sahip olursunuz. Ekipman kullanımını optimize ederek israfı ortadan kaldırabilir ve gerektiğinde işçilik maliyetlerini azaltabilirsiniz.
Verimli Tedarik Zinciri
Ham maddelerin ne zaman teslim edildiği ve bitmiş ürünlerin ne zaman sevk edildiği konusunda daha fazla bilgi sahibi olursunuz. Müşteri memnuniyetini artırabilir ve güçlü tedarikçi ilişkileri geliştirebilirsiniz.
Bölümler Arası İş Birliği
Etkili üretim planlama, her bölümün operasyonlardaki rolünün ne olduğunu ve şirketin hedeflerine ulaşmak için ne yapılması gerektiğini bilme konusunda yardımcı olur.
Üretim Planlama Adımları
Üretim planlamaya yönelik adımların sayısı, özel operasyonlarınıza bağlıdır. Her şirket aynı tedarik zinciri süreçlerine veya üretim risklerine sahip değildir. Üretim planlamanın temel adımları şunları içerir: rota, çizelgeleme, sevkiyat, izleme ve kontrol. Üretim planlama yapılmadan önce pazar talep beklentilerini belirlemeniz gerekir.
Pazar talep tahmini, tüm üretim planı için esastır. Talep tahminini anladıktan sonra, farklı satış zamanlarında hangi ürünlerin yapılması gerektiğini, kaç tane ürün üretilmesi gerektiğini ve gerekli ürünleri yapmak için gereken ham madde miktarını bilirsiniz. Gerektiğinde tedarikçilerden başarılı bir şekilde malzeme temin edebilirsiniz.
Pazar talep tahmini yaptıktan sonra, üretim planının detaylarına odaklanabilirsiniz.
Üretim planlama adımlarına bakın:
Adım 1: Ürün Rotası
Ürün rotası, üretimin akışını anlamanıza izin verir. Ham maddelerin şirkete ulaştıktan sonra izleyeceği rotayı ve nihai ürün haline gelene kadar işlemlerde nasıl hareket edeceklerini veya son işlemciye gönderilirse WIP'yi haritalandırır.
Ürün rotası ile hangi kaynaklara (işçilik ve ekipman) ihtiyaç duyulacağını belirlemek için malzeme ihtiyaç planlaması (MRP) gerçekleştirebilirsiniz. Ayrıca, bir satış siparişi geldiğinde ürünü yapmak için hangi malzemelerin kullanılacağını detaylandıracak bir malzeme listesi (BOM) oluşturabilirsiniz. Ürün rotası haritalandığında, tüm ekipmanın nerede olduğunu da bilirsiniz.
Adım 2: Süreçlerin Çizelgelenmesi
Üretim planlamanın ikinci adımı, her bir operasyonun üretim sürecindeki işlevini tamamlaması için gereken süreyi anlamayı içerir. Ayrıca, programda meydana gelebilecek olası kesintilere veya sapmalara da odaklanmalıdır. Süreçleri planlayarak, siparişleri tamamlamak için ham maddelerin bitmiş ürünlere dönüştürülmesinin ne kadar sürdüğünü bilirsiniz. Ayrıca, ham maddeleri almak için tedarikçilere vermeniz gereken süreyi de bilir ve müşterilere zamanında teslimatın ne zaman yapılacağını söyleyebilirsiniz.
Oluşturulacak birkaç farklı çizelge türü vardır: bir ana çizelge, bir operasyon çizelgesi ve bir günlük çizelge. Bu çizelgelerle, verimsizlikleri ve bu sorunların ortaya çıkmasının nedenlerini bulabilir ve uygun düzeltmeyi yapabilirsiniz.
Adım 3: Siparişlerin Sevk Edilmesi
Yüksek hacimli üretim işlemlerinde ortaya çıkabilecek en büyük sorunlardan biri, tüm siparişi başarıyla tamamlamak için mevcut malzemelere sahip olmamaktır.
Siparişlerin gönderilmesi, temel olarak, ilerlemek için belirli bir sürecin başlatılmasına hangi kilit faktörlerin izin vereceğine odaklanır. Siparişleri ve çizimleri doğrulamaya, malzemelerle ilgili sorunları belirlemeye ve işi bir süreçten diğerine taşımaya odaklanır. Siparişlerin nasıl gönderildiğini bularak, belirli malzemeler azalıyorsa veya belirli ekipman veya işgücü kaynaklarıyla ilgili sorunlar varsa farklı üretim süreçleri arasında geçiş yapmanıza olanak tanır.
Adım 4: İzleme ve Kontrol
Üretim planlamanın izleme ve kontrol kısmı, üretim hattınızda tüm ilerlemenin kaydedilmesini ve ürün kalitesinin beklentileri karşılamasını sağlamak için hangi ekipman ve adımların atılacağını belirtir. Risk yönetimi değerlendirmesi ve risk azaltmanın yanı sıra uygulamaya konan kontrolleri de sağlar.
Gerektiğinde Üretim Planının Güncellemesi
Üretim planları kesin değildir. Operasyonlar, operasyonların küçültülmesi veya genişletilmesine bağlı olarak değişebilir. Üretim planlama aşaması her zaman yeniden gözden geçirilmeli ve mevcut operasyonları ve şirket hedeflerini yansıtacak şekilde ayarlanmalıdır.
Comments